S cílem usnadnit a zkvalitnit uživatelům používání našich webových stránek využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

 

 
 

Recenze nové Alpha 200i

17.11.2020

Recenze nové Alpha 200i

Jindra Nečas důkladně otestoval novinku od Garminu v terénu a popisuje všechny klady i zápory.

Poslední tři týdny jsem měl možnost vyzkoušet a otestovat novou navigaci od Garminu Alphu 200i. Přístroj mně zapůjčil Honza Konvička, který na svém e-shopu www.dogoto.cz tyto navigace nabízí k prodeji. Rád bych se s vámi nyní podělil o své zkušenosti s používáním a popsal srovnání se zhruba sedm let starým modelem Alpha 100, což by mohlo zajímat možné zájemce o koupi navigace s možností sledování svého psa při práci. Většina informací bude obecných, ale některé se budou více zaměřovat na využití pro záchranáře a jejich psy.


alpha200i

Nová Alpha 200i slouží stejně jako předchozí model k navigování psovoda v terénu, sledování pohybu psa nebo více psů a dalších psovodů v reálném čase se záznamem prošlých tras pro zpětné vyhodnocení prohledávaného terénu. Využití je tedy stejné jako u Alphy 100, zaměření přístrojů je tudíž shodné. Sedmiletý rozdíl v technologii je ale u nového přístroje opravdu znát.

Hned na první pohled je znát změna v designu přístroje. Nová Alpha 200i je o něco širší (+7mm), malinko vyšší (+2mm) a tenčí (-2mm). Hlavně má ale větší display a to 3,5“ (8,9cm) s rozlišením 282x470 bodů oproti 3,0“ (7,6cm) s rozlišením 200x400 bodů u Alphy100. Možná to na papíře nevypadá jako moc velký nárůst, ale ve skutečnosti je to hodně znát.

Důležité je zmínit, že display již není „rezistivní“ (odporový), ale jako u moderních mobilních telefonů je „kapacitní“. V čemž je hlavní rozdíl. U Alphy 100 fungoval dotek v podstatě čímkoliv, klidně i klacíkem, ale hlavně v jakýchkoliv pracovních rukavicích a i za mokra. To, jak víte, u mobilních telefonů bývá problém, pro správné fungování musíte mít buď holé ruce nebo speciální rukavice, a pokud je display mokrý, tak funguje velmi problematicky. Tudíž mě po vybalení navigace a zjištění, že má tento typ displaye, trochu Alpha 200i zklamala. Ovšem jak už to v životě bývá, nemá se soudit bez zjištění nějakých faktů a vyzkoušení. A realita je trochu dost odlišná.
Začnu tím, že voda na display nemá žádný vliv a funguje, nebo mně alespoň fungoval naprosto stejně jako za sucha. To mě velmi mile překvapilo. Zároveň má v nastavení možnost zapnout zvýšení citlivosti pro práci v rukavicích a v tu chvíli mně začala navigace reagovat i na doteky v pracovních kožených rukavicích od Rock Empiru, které používám. Pravda, ne vždy, tak tři doteky z pěti se povedly, ale i tak je to výborné. Pokud použijete rukavice určené pro mobilní telefony, tak funguje zcela perfektně, tady mohu doporučit značku Roeckl, od nichž rukavice také mám.
Tímto odpadá hlavní nevýhoda kapacitních displayů a naopak jsem objevil jednu výhodu. U Alphy 100 jsem musel buď stále zamykat display, což tam nebylo řešeno moc ideálně, nebo prostě počítat s tím, že při průchodu skrze nějaké větve nebo keře bude docházet neustále k náhodným stiskům na obrazovce o větve a listí, a tím mohlo dojít např. k nechtěnému smazání některých dat. To se u Alphy 200i nemůže stát, tudíž není potřeba neustále zamykat display, stačí mít zamknutá pouze fyzická tlačítka. A to je opravdu super. Mezi další výhody nového dispalye patří dobrá čitelnost na denním světle i bez potřeby zapínání podsvícení, což dokáže slušně prodloužit výdrž baterie. Takže ve finále po praktickém vyzkoušení mě display nadchl a vůbec mi nevadí, že je kapacitní. Možná se někomu může zdát, že má oproti Alphě 100 trochu vybledlé barvy, ale to už je věc, kterou moc neřeším.

Druhou viditelnou změnou ve výbavě jsou tlačítka. Spouštěcí tlačítko je teď zapuštěné pod úroveň, takže je potřeba jej vmačkávat pro stlačení, tím je lépe chráněné před nechtěným stisknutím. Tři výcviková tlačítka pro ovládání obojku zůstávají na svém místě, ale nově jsou programovatelná pro spoustu funkcí, včetně např. rychlého uložení trasového bodu, což je super. Na boku pak přibyla další čtyři tlačítka. Dvě s funkcí „kolébky“, které umožnují přepínat mezi různými předvolbami pro výcviková tlačítka, takže tam se dají naprogramovat různé kombinace, co mají spouštět, a touto kolébkou se mezi nimi přeskakuje, třetím tlačítkem pod kolébkou se pak výběr potvrzuje. Posledním novým tlačítkem je „SOS“, které je pro jistotu chráněné pojistkou a slouží pro přivolání pomoci přes placenou satelitní komunikaci inReach.



alpha200i

Co se týče hardwaru, zbývá asi doplnit váhu s baterií, která narostla o 30 gramů na hodnotu 280 gramů. Baterie má stejnou kapacitu jako Alpha 100 a výdrž by měla být podobná, okolo 20 hodin, což je naprosto dostačující. Při testování mi klesla baterie po necelých dvou hodinách v terénu o 16%. Po dvou pátracích akcích a neustálém hraní a zkoušení si s ní, jsem skončil na 56%.

Nově se Alpha 200i s počítačem propojuje přes microUSB kabel (jako mobilní telefony), namísto miniUSB, jak se připojovala Alpha 100. Bohužel asi do USA nedorazil standard USB-C, který bych u zcela nového přístroje už očekával, když už tedy provedli změnu. Trochu mě překvapuje doba nabíjení, z oněch 56% na 100% to trvalo přes 6 hodin, i když tady hraje svoji roli zvolená nabíječka.

Novinkou u Alphy 200i je satelitní textový komunikátor inReach, služba je ale poměrně hodně drahá, takže neočekávám, že by ji někdo v našich podmínkách používal, ale někde mimo civilizaci to asi bude fajn mít k dispozici, i když pokud je zapnutá, tak zkracuje výdrž baterie skoro o pět hodin.
Když už jsme u těch satelitů, tak pozici nová Alpha 200i umí určovat nejen pomocí GPS, ale i podle evropského Galilea. Tento způsob určování polohy se dá ovšem vypnout. Nikde jsem nenašel informace o Glonassu, takže těžko říct. Přesnost i s Galileem jsem měl průměrně okolo 9 metrů, oproti tomu Alpha 100 na stejném místě a ve stejnou dobu ukazovala přesnost 3 metry, ale tak nějak víc věřím té nové Alphě 200.
A až bude plně funkční Galileo, pak by se přesnost mohla zvýšit až na 1 metr, tak uvidíme.

Dále je nově přítomné Wi-fi, které se využije pouze při stahování satelitních fotomap BirdsEye a pro přímou aktualizaci firmwaru, jinak jsem na nic jiného nepřišel a hlavně klasický Bluetooth. Ten u Alphy 100 nebyl, tam byl pouze ANT+, který komunikoval jen s jinými přístroji, které měly ANT+ a jinak s ničím, nežli nyní díky bluetooth je možné Alphu 200i připojit např. s telefony nebo tablety Android/iOS a na tomto přístroji pak pomocí aplikace Garmin Explore sledovat veškerý pohyb psů a jiných přístrojů Garmin Alpha, které přijímáte do svojí Alphy. Toto bylo sice možné i při připojení přes PC pomocí kabelu v BaseCampu, ale tam byly vidět pouze aktivní tracky, nebylo možné již vidět připravené sektory a jiné údaje, takže to ztrácelo smysl, ale díky té aplikaci Garmin Explorer můžete vidět veškerá data, která v Alphě máte. Zároveň, pokud máte telefon nebo tablet připojený na internet, je tak možné data synchronizovat se serverem a sledovat online z jakéhokoliv PC na světě a i obráceně, pokud uložíte nějaká data v aplikaci, tak se můžou online synchronizovat do Alphy, což je pro velitele pátrací akce velkým přínosem. Po posledním testování jsem měl pocit, že při spojení Alphy s telefonem pomocí wifi, tedy když na telefonu vytvoříte hotspot a na něj připojíte Alphu, synchronizace s aplikací probíhá výrazně rychleji.

Tímto plynule přejdu k softwarové výbavě a změnám. Ty nejsou nijak extra velké. Klasicky u Garminu, každý nový model má nějakou změnu v ovládání a rozložení ikon. Tady je skvělé, že ikony v hlavním menu jsou výrazně větší, tudíž i v rukavicích se Alpha dobře ovládá a pak se menu a ikony rolují do stran, nikoliv nahoru a dolů, jako u Alphy 100, s tím že ikona odkazující na mapu je na display vždy viditelná, což je super. Zároveň díky velkému display je na něm stále dost prostoru, a pokud si na horní hardwarová tlačítka navolíte nějaké funkce, tak ty se v horní liště displeye také mohou zobrazovat jako softwarová tlačítka. Jinak funkcionalita softwaru je stále stejná, garminovská a jednotlivé změny si už člověk musí osahat sám.

Tady není moc co dalšího chválit, možná spíše popíšu několik „Garmin bugů“ nebo spíše failů, které jsem stihl objevit a jejichž znalost vám po koupi může ušetřit několik chvilek trápení.
První „bug“ je situace, která nejspíše nastane u každé nově zakoupené Alphy 200. Po zapnutí zjistíte, že obojek, který k ní máte, je již napárovaný, ale po jeho zapnutí a chycení satelitů se v Alphě stále tváří jako nepřipojený. Tudíž vám nezbude nic jiného, než v Alphě obojek odstranit a znovu přidat, poté vám už normálně pojede. To ještě není ona chyba. Jde o to, že poté si s ní začnete nejspíše doma trochu hrát, najdete nastavení Wifi a zkusíte Alphu k vaší domácí wifi připojit. Po připojení k internetu ale dojde k automatické aktualizaci softwaru Alphy, která způsobí to, že po restartu Alphy vám ze seznamu obojků váš spárovaný obojek zmizí. Zároveň ale Alpha s obojkem stále komunikuje, tedy v mapě jej vidíte, můžete rozsvěcet a zhasínat světlo na obojku, dokonce ID, které měl obojek přirazený, tak Alpha stále bere jako obsazený. Bohužel seznam obojků je prázdný a nejde s tím udělat nic jiného než Alphu hodit do továrního nastavení, celou si ji znovu nastavit a obojek ještě jednou znovu napárovat. Od té chvíle už to bude fungovat korektně. Toto nejspíše bude časem vyřešeno nějakou novou aktualizací, ale zatím to takto probíhá.
Druhý fail, i když ten byl i u Alphy 100 a asi jej často nezažijete, je, když se snažíte vytvořit geofence zónu nikoliv jako rádius okolo vás, ale oblast z jednotlivých bodů, tak těch bodů může být maximálně zhruba 12, při zadání třináctého se vám Alpha zrestartuje a geofence zónu musíte nastavovat znovu.
Poslední věc, kterou asi budete řešit, jsou mapy. Standardně je Alpha 200i dodávaná s OpenStreetMapou celé Evropy v rozlišení 1:100 000, tedy nic moc. Bohužel starší česká topo mapa z roku 2015 zde nefunguje, takže je potřeba si zakoupit u Garminu kvalitní mapu Topo Czech V4 PRO, která stojí 1.990,- Kč, což není úplně nízká cena. Tady vás ale možná potěším, vypadá to, že budu mít k dispozici mapový podklad z Mapy.cz, který půjde nahrát do navigací Garmin, a to zcela zdarma. Jediný problém bude asi velikost mapy v řádu desítek GB, takže bude potřeba dokoupit paměťovou kartu, ale to celé se ještě uvidí. V tuhle chvíli to vypadá, že mapa České republiky bude mít velikost zhruba 31GB. Jedná se v podstatě o vygenerovaný obrázek celé republiky v zoomu 18, tudíž v ní nebude možné vyhledávat např. adresy nebo POI body, ale jako mapový podklad to bude zcela vyhovující. Budu časem mít asi i Slovenskou republiku, tam předpokládám velikost mapy trochu menší, ale pokud budete mít zájem o obě mapy, pak si připravte dvě paměťové karty o velikosti 32GB, protože to je podle údajů maximální kapacita SD karty, kterou přístroj zvládne načíst, jednu 64GB už bohužel nejspíše ne. To se týká jak Alphy 100 tak i Alphy 200i.

Na závěr jsem si nechal informace ke kompatibilitě mezi Alphou 100 a Alphou 200i a obojků. Dobrá zpráva je, že k Alphě 200i je možné připojit jak Alphu 100, tak i obojky, které jsou k ní dodávané. Teda pokud se jedná o EU verzi, samozřejmě US verze, nebo Atemos fungovat nebudou. Trochu horší zprávou je, že k přístroji jde stále připojit pouze 19 dalších obojků nebo Alph, tedy je to stejné jako u Alphy 100. Pro nás by bylo výhodné, kdyby toto číslo bylo vyšší, jestli jsem tomu dobře rozuměl, tak na poslední pátrací akci bylo přítomno 22 Alph a k nim obojky, tedy opravdu vysoké číslo a budeme brzy řešit vzájemné rušení.
Tohle Garmin u Alphy 200i částečně vyřešil tím, že vytvořil možnost přidávat jednotlivé spárované přístroje do tzv. Skupin. Každá skupina může obsahovat 20 přístrojů a funguje to celé tak, že ve své Alphě 200i můžete mít napárovaných třeba 100 obojků, klidně i se shodným ID a tyto obojky pak rozdělíte třeba do pěti skupin po dvaceti. Pokud by ve vaší blízkosti bylo všech těch 100 obojků puštěných, pak můžete přepínat mezi těmito skupinami a vaše Alpha bude přijímat data právě z této aktivní skupiny. Mezi skupinami lze kdykoliv přepínat a mělo by trvat několik vteřin, než se načte nová skupina. Takto by teoreticky mělo jít připojit až 200 přístrojů, ale to bude fungovat pouze u Alph200i. Vše vychází pouze z načtených informací, toto jsem si nemohl zatím reálně vyzkoušet. Každopádně i proto je u Alphy 200i změna ve výcvikových a sledovacích kódech u obojků, které jsou zde 6-ti místné namísto 5-ti místných u Alphy 100. Je to nejspíše právě s ohledem na možnost zařazování do skupin. To ovšem nebrání přidat obojek z Alphy 200 i do Alphy 100, je na to určitý postup, který tady není potřeba rozepisovat, důležité je, že to jde.

Takže, má smysl novou Alphu 200i kupovat? Pokud chcete koupit novou navigaci s možností sledovat psa, pak je to výborná volba a určitě bych doporučil si připlatit těch několik tisíc korun, o které je Alpha 200i (25.999,- s T5 obojkem) dražší oproti Alphě 100 (22.700,- s T5 obojkem). Pokud již vlastníte Alphu 100, pak kupovat novou, je asi zbytečné, máte-li ale ty peníze, pak není nad čím váhat. Mě si ten přístroj testováním velmi získal, hned jsem si na něj zvykl a v brzké době si jej určitě pořídím.

Jindřich Nečas, nar. 1975. Záchranářské kynologii se věnuje od roku 2004, pracuje s krátkosrstými výmarskými ohaři. Se svým prvním psem Atreyem Artemis Terra se věnoval i loveckému výcviku a složil s ním celkem 15 záchranářských a loveckých zkoušek včetně dvou Všestranných zkoušek ohařů. Po jeho zranění pracoval s fenkou Airrou Artemis Terra, s ní složil záchranářské Atesty Ministerstva vnitra ve specializaci – Sutina i Plocha a v roce 2013 s ní vyhrál Mistrovství ČR psovodů složek IZS ve specializaci Sutina a soutěž družstev. Aktuálně má sedmiletou fenku Eshly Katafygi, s ní má také složený Atest Ministerstva vnitra ve specializaci – Plocha a vyjíždí s ní na praktické zásahy při hledání pohřešovaných osob v rámci složek IZS. Dlouhodobě se věnuje přípravě psovodů na práci s GPS a je jedním z průkopníků využívání GPS pro záchranářskou praxi.


Rubriky

Štítky

KONTAKTY

Synchrony-city s.r.o.

Adresa: V Zářezu 902/6, Praha 5 - Jinonice

PSČ: 158 00

Email: podpora@dogoto.cz

Telefon: +420 737 107 321

NzJiMW